onsdag 11 april 2012

Rätt som det är så händer det...


I dag följde jag och min kollega Ulf med en god vän, Petter, och hans kompis till ett naturreservat vid Slessberget på Mörkö. Vi tänkte försöka få en skymt av en lappuggla som sägs hålla till där. Faktum är att Ulf och Petter har bevis på att den finns där, de fotograferade den i helgen ! De klev ur bilen, och där satt den en bit bort... jag hade köpt en lott på hemvägen, garanterat !

Today me and my colleague Ulf went to a nature reserve at Slessberget on Mörkö with a good friend, Petter, and his friend. We hoped to get a glimpse of a Great Grey Owl which was sad to hold in the area. In fact, Ulf and Peter have proof that it's there, they photographed it this weekend! They stepped out of the car, and there it sat a short distance away... I had bought a ticket on the way home, guaranteed!


Tidigare var jag med vid ett annat naturreservat vid Bornsjön för att titta på uggla men utan resultat, det regnade så vi blev genomsura och inte ett liv såg vi.
Den här gången såg vädret bättre ut... tills vi klev ut från jobbet och skulle åka... regn igen. Snacka om att det liknade förra utflykten ! Det regnade nästan hela vägen till Mörkö, och hela vägen var jag övertygad om att vi skulle bli dyngsura och inte se ett skit! Men när vi klev ur bilen hade det faktiskt slutat att regna. Så det var bara att hänga på sig kamera och kikare och knalla iväg för att spana efter ugglan.

Previously, I was at a different nature reserves at Bornsjön to watch the owl but without success, it was raining so we were soaking wet and we didn't see anything alive.
This time the weather looked better... until we stepped out from work and went away by car... rain again. It really looked like the last outing! It rained almost all the way to Mörkö, and all the way I was convinced we would be soaking wet again and not see a damn thing! But when we arrived to Mörkö and got out of the car it had actually stopped raining. So it was just to hang on the camera and binoculars and walk away to look for the owl.

Lappuggla - Längd 59-70 cm - Vingspann 130-158 cm

Great Grey Owl - Length 23-27 in - Wing span 51-62 in




Vi kikade, gick en bit, kikade, gick en bit... då fick jag syn på en stor och helt ljudlös varelse som gled iväg från oss och försvann in i skogen en bit längre bort. Jag blev riktigt upprymd av vad jag såg, det var ju Lappugglan. Efter ett tag kom den som på beställning glidande över åkern och satte sig på en stolpe. Då var det bara att ta några bilder så man i alla fall hade ett litet personligt bevis på att ha sett den imponerande fågeln.

We looked through the binoculars, walked a bit, looked, walked a bit... suddenly I spotted a large and noiseless creature flying away from us and disappeared into the woods a little bit farther away. I was really elated of what I've saw, it was the Great Grey Owl! After a while it came flying across the field and sat on a pole. I took a few pictures so at least I had a personal evidence of having seen the impressive bird.


Petter fotograferar den imponerande fågeln...

Petter is photographing the impressive bird ...


Den lät sig fotograferas, men det gick inte att komma för närma. Då lyfte den och gled iväg helt ljudlöst till ett träd några hundra meter bort. Några bilder blev det på den i alla fall !! Jättekul var det !!

 It allowed us to take pictures, but it did not let us come to close. Then it took off and flew away very quietly into a tree a few hundred meters away. Some pictures came out of it anyway! Very interesting to look at it !













// Bappel

5 kommentarer:

  1. Hej Bosse, Petter skickade länken till din fotoblogg, så fina bilder på Lappisen :-). Det var kul att träffas och vilken fantastisk naturupplevelse det var att få se Lappugglan/
    Mås-å-Örn-Gott/ Maria

    Du hittar mina foton på; http://beautyofnaturenikon.blogspot.se/

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Ingen Lappis idag, har lagt till länken till din blog på min, jag döper länkarna till Photographer ( och så personens namn) Vill du att jag ska använda ditt blogg namn Bappel? Eller Bosse? och vill du ha med ditt efternamn? / Maria
    http://beautyofnaturenikon.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria !

      Ingen Lappis... tråkigt. Hoppas den bara gömt sig tillfälligt. Jag skulle gärna ta en titt på den igen. Imponerande pippi.
      Du har ju använt hela namnet på de andra... så för att inte göra det hela för statiskt använd gärna "Bappel"
      På din länk, ska jag använda Maria ?
      Du har mycket fina naturbilder på din blogg !!

      MVH - Bappel

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hej Bappel!

    Det var fantastiskt att få se Lappisen, och det var överaskande och mycket roligt att springa på er där, har ju hört så mycket om Petter och er regniga dag ute på "span" efter den andra Lappugglan.Jag hoppas verkligen att ett nytt tillfälle kommer så att vi alla får tillfälle till fler fina foton. Jag har använt Bappel på dig och det blir jättebra med Maria och Beauty of Nature.
    Jag funderar på att försöka få ihop ett roligt foto gäng till en foto dag vid Lersjön i Lina, medhavd matsäck och glatt humör :-) jag upptäckte Lersjön via Peter och Bjarne och det blev en fantastisk foto dag förra året på vårkanten, så det saknas inte härliga tillfällen till kanon fina bilder!
    Blir jätteglad över att få beröm, tusen tack för det :-)det värmer!
    Ser fram emot att se din blogg utvecklas och fyllas på med fler vackra fotografier.

    Ha en trevlig helg!!/M

    SvaraRadera