fredag 27 april 2012

Så det kan bli..

När jag kom hem så tänkte jag städa av lite i garaget och fixa lite med bilen inför helgen. När jag började böka runt i bilen hörde jag ett ihärdigt pipande utanför.

When I got home I thought I'd clean up a little in the garage and tinker with the car for the weekend. When I started rooting around in the car, I heard a persistent beeping outside.

Precis som i onsdags. Då var det en brandvarnare som pep så det ekade i trapphuset. Jag bor högst upp så jag gick ner i trapphuset för att försöka lokalisera varifrån ljudet kom. Det var våningen under mig. Jag ringde på och en liten olycklig tant öppnade och bad om hjälp. Jag tystade brandvarnaren och hon talade skärrad om att hon värmt på pannkakorna "lite" för hårt.... Jag tittade in en timme senare för att återmontera hennes brandvarnare i taket.

Just like last Wednesday. Then it was a smoke detector that alarmed as it echoed in the stairwell. I live at the top so I went down the stairwell to try to locate where the sound came from. It was one floor below me. A little unhappy lady opened the door and asked for help. I silenced the fire alarm and she spoke upset that she heated the pancakes "a little" too hard .... I visited her an hour later to put back her smoke detector on the ceiling.





Men vad var det nu då ? Inte nu igen, tänkte jag, låste bilen och sprang upp i trapphuset... på tredje våningen står två av mina grannar och ringer brandkåren. Det piper ilsket från brevlådan. Ingen öppnar fastän vi ringer på flera gånger. Dock luktar det inte direkt brandrök, men någon typ av "varm" lukt kan man förnimma.

But what was it this time? Not again, I thought, locked the car and ran up the stairwell ... on the third floor I met two of my neighbors wich were calling "112". It beeps angrily from the mailbox. No one opens though we are calling on several times. However, smell is not directly smoke from a fire, but some kind of "hot" smell you can sense.


Efter att ha pratat lite med grannarna gick jag ut och hann precis flytta på min bil innan den stora stegbilen rullade in med blinkande blåljus. Även en akutbil kom till platsen eftersom man inte visste om någon fanns i lägenheten eller ej.

After talking a bit with the neighbors I went out and moved my car before the big ladder appliance was comming with the blue light flashing. Even a acute car arrived at the scene because it was not known if anyone was in the apartment or not.


Turligt nog var balkongdörren på glänt så att brandmännen kunde ta sig in den vägen. Det var antagligen därför jag hörde brandvarnaren så tydligt som jag gjorde. Det nämndes att någon spisplatta varit på och orsakat rökutveckling som den av föreningen monterade brandvarnaren reagerade på.

Fortunately, the balcony door was open so that the firefighters could get in that way. It was probably because of that I heard the smoke alarm as clearly as I did. It was mentioned that a hotplate been on and caused the smoke detector responded.

Tack Brf'en!! Föreningen håller med batteri till brandvarnarna. En bra inverstering !!


Det hela blåstes av och polisen, som kom sist till platsen, tog över. Lägenhetsinnehavaren kontaktades. Jag mötte faktiskt honom och vi hade sällskap upp i hissen. "Det har tydligen brunnit i min lägenhet..." sa han, klart tagen av situationen. Jag kunde i stort sett bara hålla med... det är ju lätt hänt när klockan stressar oss. Han försvann in i sin lägenhet tillsammans med de två väntande polismännen.

The whole thing was blown off and the police, who came last to the place, took over. Apartment owner was contacted. I actually met him and we joined up in the elevator. "It has apparently been a fire in my apartment ..." he said, clearly touched by the situation. I could basically just agree with him... it's easily done when the clock rush us. He disappeared into his apartment with the two waiting policemen.

Inget värre inträffade denna gång, vilket är jätteskönt !
Nothing serious happened this time, which is very nice!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar