lördag 18 augusti 2012

...forts. På upptäcksfärd i ett naturreservat...



I naturreservatet finns det gamla träd med annorlunda former. Det ser ibland ut som om de försökt att slå knut på sig själva. Här är ett gammalt träd, sprucket och ihåligt, som inte verkar haft koll på åt vilket håll det ville växa åt...



Som "fotonörd" så fångar just det här trädet min uppmärksamhet. Solen lyste dock obarmhärtigt, vilket skapade alltför stora kontraster för min systemkamera. Men jag ville så gärna fota trädet och bestämde mig därför att använda "HDR-teknik" som överbryggar kamerans kontrastomfång. Man tar fler bilder med olika tidsinställningar vilka jag sedan kan "lägga ihop" hemma i datorn.

Utöver HDR-teknikens förmåga att bredda kontrastomfånget när man tar en bild, så kan man utnyttja den för att ge bilderna speciella utseenden. Tyvärr så har HDR-tekniken blivit "sönderkörd" av överstyrda alster där man har kranat på så att bilderna ser rent hysteriska ut... men använder man det med måtta så är det ett ovärderligt verktyg och ger fina effekter. Jag tycker att trädets struktur framhävs jättefint av den speciella effekt som HDR-tekniken ger.



Fjärilar ser man överallt. Ibland kan man komma dem lite närmare och få se detaljer som gör att man inser vilka fascinerande och vackra individer det verkligen är. Naturens kreativitet finns det inte några gränser på.



På ett blad hittade jag en geléaktig klump vilken visade sig innehålla något som ser ut som en massa små ägg... undra vad det kommer att bli av dessa. Intressant, kanske går att hitta vad det kan vara i någon bok... om Du vet vad det är så får Du gärna berätta det !!!



Getingarna är nyttiga. Men kan ju vara lite ilskna också... och riktigt pååå... de ger sig inte i första taget. Men, som sagt, de är nyttiga så man får bara gilla läget och ducka när de kommer flygande i full fart...

Sen finns det ju en större variant... som jag hade tur att få se på vägen hem från reservatet...


Bålgetingen flyger runt och letar... när den hittat ett lämpligt byte går den mycket målmedvetet till attack. Den pressade sig genom blomståndet och överraskade den inget ont anande insekten. Kampen är över på ett par sekunder.

Jag hade sån tur att jag fick se när bålgetingen jagade bland ängsblommorna. Den första repan hann jag inte fotografera, men jag hade tur, igen... den gjorde om det. Fort gick det ! Jag hann ta bilden här ovan. Tråkigt nog är det ett grässtrå i vägen, men under blomstånden kan man se ett litet kryp som gömmer sig som Bålgetingen ger sig på... en kort kamp utspelar sig innan den ger sig av...



Bålgetingen flyger hem med sitt nyfångade byte. Ett rovdjur av rang...

...och flyger iväg med sitt nyfångade byte. Jag stod och väntade ganska länge, men den kom inte tillbaka. Det var i alla fall riktigt kul att få se jakten ! Två gånger !!

1 kommentar:

  1. Vilket läckert vridet och knotigt träd, hur häftigt vore det inte, att ha förmågan att kunna lägga sin handflata på ett av de många gamla knotiga träd man finner ute i naturen, och så kunna se för sin inre syn vad för spännande händelser som hänt "förr" i dess närhet:-) Spännande foto serie på bålgetingen, det här är första gången jag ser hur bålgetingen jagar,dom som jag träffar på under somrarna är vänliga och inte alls så "på" som vanliga getingar.Vilken underbar naturupplevelse du låter oss alla ta del av.
    Fotot på getingen i äppelblomman(?) är så vackert,vilka fantastiska detaljer och färger!!
    HDR har jag aldrig provat på, men är nyfiken på att pröva, du får gärna dela med dig med råd och tips. Vad använder du för program i datorn?

    SvaraRadera