måndag 27 augusti 2012

"Trimaran" !

När jag fyllde femtio fick jag ett presentkort till en upplevelse via Live it av mina vänner... "segla trimaran". Jag fick inte möjlighet att utnyttja den direkt efter att jag fått den, men nu så blev det av.

 



Trimaranen är en av Sveriges mest extrema segelbåtar, och norra Europas snabbaste. Den är 18 meter lång och 17 meter bred med en mast på 30 meter. Fem hundra kvadratmeter segel med gennaker. Toppfart på över 40 knop. LYS 3.38 ! (för den som förstår sig på det...)

En jämförelse av storlek med Vikinglinjens båtar...




Denna gång är det en "segelbåt" som är upphinnande...


Mycket trafik emellanåt...


 

Den gigantiska riggen gav båten ett enormt ax...

 

Seglarglädje...

På trampolinen fanns det gott om plats.

Full fart på vinchen...

Styrman i en av de två manöverplatserna.

Tack för den roliga presenten !
Tiden gick bara för fort !

 
Karin, "andreman" ombord.
 
I hamn igen...

...fler som har roligt...
 

 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. "Grattis önskningar i efterskott" :-) Vilken otroligt häftig upplevelse du fick i present, ni ser alla ut att ha haft en fantastisk tur på böljorna de blå! Mäktigt med en 30 meter hög mast, du fick verkligen till ett superfint foto där man verkligen anar hur högt det är upp till toppen./Maria

    SvaraRadera