fredag 5 april 2013

Månadens bild - Mars

"Tävling"

 
Det är en "tävling" som Telge Fotoklubb i Södertälje kör en gång i månaden.
Alla som vill får då maila in ett bidrag till en av styrelsens medlemmar som skickar dessa helt neutrala till en av fotoklubbens proffsfotografer Thomas Brandt. Han analyserar och bedömmer sedan bilderna vilket han sedan presenterar på torsdagsmötet.
En vinnare tas fram som får bilden publicerad på klubbens blogg.




Temat denna månad var husvägg:

 
Mitt bidrag var ett försök att skapa en modernt strikt arkitekturbild med rena ytor och former samt med moderna byggmaterial. De fina molnen på himlen tycker jag bryter av fint mot den nästan sterila glasfasaden som via det stående formatet sträcker sig högt upp i skyn. Hela byggnaden ser ut att bestå av rektangulära former, även glasfasaden, fönstren, paneler, nedre fasadens struktur...
kantigt modernt. Bilden består huvudsakligen av två färger.
 
Det brukar inte bli mycket tid till att fundera ut vad man ska försöka åstadkomma. Man får använda några timmar på helgen för att ta fram sitt tävlingsbidrag. Ibland så har man ju något som kan passa i arkivet, även om det nu är tänkt att man ska ut och ta nya bilder.
 
Det roliga är att detta får en att prova fotografera sådant som man inte gett sig på tidigare, arkitektur t.ex. Intressant är även den bildkritik som den enväldige domaren Thomas Brandt ger under torsdagsmötet samt alla andra synpunkter. Denna gång kom jag sent och missade det... kanske var lika bra det...
 
 
 
 
De vinnande bilderna var jättefina.
Ett svartvitt foto, av samma byggnad, med fin formkänsla och ett färgfoto med en grym färg och fin form...
 
I jämförelse var nog mitt foto lite för sterilt...
 
 
 
Mitt alternativ var detta foto:
 
I kvällsljuset blev väggen vid Tullgrans slott fint belyst.
Också en lite "kantig" bild, men dörren tycker jag bryter av fint mot den för övrig brokigt färggranna stenväggen.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar